Teknisk information

Bilder från Renoveringen

av bilen 2013

Bil: Ford Escort Maxi Kit Car fd Ford Motorsport

Årsmodell: 1996 (2016)

 

Motor: 2.0 i DOHC 16v (N7A)

Effekt: 270hk / 260Nm

Byggd av: Ultramotors

Bränsle: Etanol (E85)

Motorelektronik: Ultratec, Aim dash

 

Växellåda: Xtrac 6vxl Sekv.

Toppfart: 178km/h

Drivaxlar/knutar: Ford Motorsport

 

Chassi: GSE med certbur

Vikt: 1035kg

 

Fram:

Bromsar: Alcon 305mm

Fjädring: Proflex 3-väg

Aluminium bärarmar, Spindlar Ford Escort WRC

 

Bak - AP 280mm

Fjädring: Proflex 3-väg

Triangelsvängarmar CrMo

Nav/spindel: Ford Motorsport

 

 

 

Så här såg bilen ut när den först såg dagens ljus. Från början var den byggd som en kitcar och gick som fabriksbil för Fords officiella 2WD-team, GSE.

Så här såg bilen ut när vi köpte den. Enligt bilens dokumentation fungerade den som prototyp för det sista utvecklingssteget som Ford Escort mk6 genomgick. Så till sist byggdes bilen om till en Maxi Kitcar som den är idag!

Det här är kanske den mest kända framhjulsdrivna Ford Escorten, Gwyndaf Ewans Officiella fabriksbil från GSE. Den här bilden är från Ulster rallyt 1997.