.

 

 

Kolsvarunda, Kolsva MS, Rally SM - 2017.08.18

 

Tävlingsrapport

Vi var väldigt laddade inför tävlingen. Rekningen gick bra och vi såg fram mot dryga 90km perfekta rallyvägar. Vi har kanske aldrig haft bättre förutsättningar inför starten på en SM-tävling tidigare, med en så här bra bil. Lasse var tvungen att avstå notläsningen eftersom han är tävlingsledare för SM tävlingen, men jag är helt trygg med att Jocke Sandberg åter gör ett inhopp i högersätet.

Inför de första 3 sträckorna på fredagskvällen så var det lite lurigt att bestämma om vi skulle sätta på extraljusen på bilen eller inte! Risken finns att vi får åka SS3 i skymning/mörker. Vi valde att köra med lysen.

SS1 - Orsta 1, mycket känd rallysträcka, som funnits med i många år och även gått de flesta SM tävlingar som Kolsva arrangerat. Sträckan har det mesta trots att den bara är 5km lång.

Vi ville köra igenom första sträckan i ett "lagom" tempo, för att sedan kunna öka när vi blivit varma i kläderna. Körningen gick fint, mitt i vägen och bilen gick kanonbra.

MEN... jag gör ett av min rallykarriärs största misstag.

Efter målskyltarna så missar jag totalt att uppbromsningssträckan börjar med en V5 nyper 2.

Jag ser fel och tittar i lucka mellan telefonstolpe och träd och när jag ser vart vägen svänger så finns det ingen chans att klara av det! Vi slår i höger bakskärm i en telefonstolpe, hårt, bilen kastas runt och vi slår i vänster dörr i ett stort träd. Tävlingen är över, innan det knappt han börja.

Vi är 5a på sträckan, 2,4sek till 2a platsen. Bra tid! men vad hjälper det nu!

Bilen blev dålig. På höger sida flyttar vi in hela bakskärmen och kröker bärarmen. På vänster sida så slår trädet in dörren, knäcker buren och stolen.

Det blev en kort tävling, och jag har aldrig blivit så här besviken tidigare!

Sträckan finns att se på "film"

 

 

Slottssprinten, Katrineholms MK - 2017.07.08

 

Tävlingsrapport

I Lördags var det dags för årets 3e deltävling i Svenska Rallycupen, Slottssprinten.

Vi var laddade inför tävlingen, och bilen var klar i god tid innan. Katrineholm är en av våra favorittävlingar för året. Vi har vunnit 2WD här flera gånger tidigare. Nu har vi inte satt upp de förväntningarna ännu med tanke på att det bara är 3e tävlingen i bilen. Men vi räknade med att kunna köra på i samma tempo som tävlingen innan.

Det började regna redan påvägen till tävlingen, så vi räknade med att det skulle regna hela dagen. Det brukar inte störa oss något speciellt.

SS1 - En känd sträcka för oss eftersom vi åkte den bla som SS2 (SM SS4) i KMK trofén 2011.

Då en av de sista tävlingarna med golfen.

Redan från start kände jag att det var betydligt halare än vad jag räknat med. Förmodligen så har vi mycket kvar att göra med setupen på bilen, för när det går på 3or och 4or så släpper den ut bakänden, och några gånger riktigt rejält. Tempot tycket vi var bra med vi hade flera incidenter under stäckan som gjorde att det kändes inte helt tryggt att ligga på i rätt fart. Sträckan avslutas på en smalare och krokigare väg, och där var det riktigt halt i några svängar. I en vänster vid förvarning mål så tappade bilen styrning! Jag lyckades få bilen i rätt riktning igen och kunde undvika att fronta träden men vi slog i höger bakskärm hårt. Vi tappade inte mycket tid och bilen fick inga skador som påverkade att fortsätta, men känslan var inte bra. Vi var trots det skapligt nöjda, men när vi tittade på tiden så visade det något helt annat! Med 8,25,9 var vi "bara" 16e bil i trimmat 2wd.

- Efter tävlingen vat jag nyfiken att jämföra tiden med vår körnig 2011. Det var intressant! Då körde vi samma sträcka på 7,57! dvs 29sek snabbare med "gammelgolfen", Det var ändå intressantare att konstatera att snabbaste bil i klassen nu var Emil Bergkvist, och han åkte på 7,59,9, det hade räckt till 4 plats då efter Oss, Leif P och Pontus T.

Se vår incar från 2011. https://www.youtube.com/watch?v=cAEpWtghlRw

SS2 - Nu var det bara att skaka av sig första stäckan och ta nya tag. Den här sträckan var betydligt bättre. Det var inte lika halt och det flöt på bra hela vägen. Fortfarande en hel del småmissar från min sida, det är osäkert att köra fullt på noterna när jag inte litar på bilen. Tiden var en katastrof, 17e bil i klassen är otroligt dåligt. Vi åkte mot dagens service. Dags att testa andra bakhjul för att försöka få bättre fäste.

SS3 -" En olycka kommer sällan ensam" brukar det ju heta! Så var vår lördag. När vi skulle köra fram till sträckstarten så rök det till under huven och det började gnissla och låta illa. Urtrampningslagret skar! Hur f-n kan det hända... Vi hankade oss fram till startlinjen. Vi fick starta med startmotorn på ettans växel. Det tog 10-12sek att komma iväg. Sedan kunde vi ladda på för fullt igen. Det här var nog vår bästa körning för dagen om vi räknar bort startproblemet. Körningen flöt på bra, och vi fick upp ett bra tempo. Delar av sträckan kände vi igen sedan tidigare år. Otroligt rolig och utmanande väg. Imponerande körning av Emil och de andra i toppen! Men åter igen så var vi långt efter.

SS4 - Sista sträckan. Kort sprint in till slutmålet vis Ericsbergsslott. Gick bra! vi fick precis som till sträcka 3 starta med startmotorn, och med tanke på det hade vi en skaplig tid.

Summering: Det var en dålig tävling för oss. De inledningsvis hala vägarna visade att vi har fortfarande väldigt mycket att göra innan vi har rätt fart. Trasigt urtrampningslager och bulig bakskärm gav oss endel jobb innan nästa tävlig. Vi får hoppas på bättre fart nästa gång! TY

 

 

HEDA Gästabudstrofén, SMK Nyköping - 2017.06.03

 

Tävlingsrapport

Under Lördagen så bjöd SMK Nyköping på fantastiska vägar runt Vrena, där start och mål var placerat. 6 sträckor, och som vanligt så var vägarna runt Nyköping bitvis teknisk krävande med mycket sten i kanterna. Det blev dessutom ganska halt på sina håll med tanke på att det regnade till och från under dagen. Den här gången kunde Lasse göra årspremiär och det kändes natrurligvis väldigt bra eftersom vi har åkt ihop så många år så blir det en annan känsla och möjlighet till att öka tempot ytterligare!

De Första två sträckorna började vi lite för lungt, Men vi kunde höja tempot succesivt under dagen och sista sträckan kändes riktigt bra. Vi provade nya däck på några stäckor och med hjälp av de så kunde vi hänga med riktigt bra de tre sista sträckorna. Vi gjorde några för många misstag för att kunna göra oss rättvisa, men utan de missarna så börjar vi hitta rätt tempo igen.

Bilen går fortsatt bra och vi kunde genomföra hela tävlingen utan några tekniska problem.

Testerna som vi genomförde innan tävlingen gav väldigt bra resultat och nu har vi en helt annan bil! Det finns fortfarande mycket att göra så det blir fullt upp fram till nästa tävling i Katrineholm. Vi förbättrade oss 10 placeringar från Rally Biltem då vi slutade på 16e plats. Nu blev vi 6a och hade 50 sek ner till nästa bil.

Nästa tävling blir Slottssprinten, V27.

Tävlingsrapporter 2017

Resultat 2017