.
Bil: Ford Escort Maxi Kit Car fd Ford Motorsport
Årsmodell: 1996
Motor: 2.0 i DOHC 16v (N7A)
Effekt: 270hk / 260Nm
Byggd av: Ultramotors
Bränsle: Etanol (E85)
Motorelektronik: Ultratec, Aim dash
Växellåda: Xtrac 6vxl Sekventiell
Toppfart: 178km/h
Drivaxlar/knutar: Ford Motorsport
Chassi: GSE med certbur
Vikt: 1035kg
Fram:
Bromsar: AP 380mm
Fjädring: Proflex 3-väg
Magnesium spindlar, Aluminium bärarmar
Bak:
Bromsar: AP 280mm
Fjädring: Proflex 3-väg
Bakaxel: GSE Triangelsvängarmar i CrMo
Nav: Ford Motorsport
Bilder på bilen/
Pictures of the car:
Teknisk information
Så här såg bilen ut när den först såg dagens ljus. Från början var den byggd som en kitcar och gick som fabriksbil för Fords officiella 2WD-team, GSE.
Så här såg bilen ut när vi köpte den. Enligt bilens dokumentation fungerade den som prototyp för det sista utvecklingssteget som Ford Escort mk6 genomgick. Så till sist byggdes bilen om till en Maxi Kitcar som den är idag!
Det här är kanske den mest kända framhjulsdrivna Ford Escorten, Gwyndaf Ewans Officiella fabriksbil från GSE. Den här bilden är från Ulster rallyt 1997.